Kijkje onder de kap

2009

In de winter  van 2008/2009 veel aandacht geschonken aan de luchtflow. Tot dan toe was de motor nog uitgerust met de originele in- en uitlaat, en met name de uitlaat was een bron van ellende. Veel lekkage en ook de flow was waarschijnlijk niet optimaal. Daarom is een nieuwe uitlaat gemaakt met het doel om van de lekkages af te komen en ook de positie van de turbo te verbeteren. Onder de kleine 806 motorkap is het allemaal al krap en moest de turbo er ook steeds af als bijvoorbeeld de kleppen gesteld moesten worden.

s2s1

De ingreep heeft uiteindelijk wel veel verbeteringen gebracht en na twee jaar op de derde plaats geeindigd te zijn; 2009 eindelijk competitiekampioen en de titel “Slepper vant joar”. Wie wil dat nou niet?

Type motor IHC 466DT (origineel 7.6ltr, nu 8.9ltr)
Boring 118 mm
Slag 137 mm
Toerental 2700 rpm max
Brandstofpomp P7000, 14 mm
Nokkenas DT468 roller nokkenas
Koppeling 4 plaats 13”
Turbo Holset HX60 (32/76)

 

2010

Dit smaakte naar meer en dus moest er meer vermogen geregeld worden. Voorafgaand aan seizoen 2010 werd een nokkenas geslepen die voor een betere spoeling moest zorgen. Samen met een grotere turbo en een woestere nokkenas in de brandstofpomp kon het alleen maar beter worden was de gedachte. Dat bleek uiteindelijk wat tegen te vallen. Hopen kleine probleempjes; kleppen krom (zweven?), dus zwaardere klepveren dus stoterstangen krom dus sterkere stoters dus tuimerlaars krom….Allerlei narigheid en weinig lol. Maar uiteindelijk wel tweede in de slepcompetitie, al waren daar niet echt wereldprestaties voor nodig omdat het aantal fanatieke deelnemers op één hand te tellen waren. Gauw door naar 2011…

2011

De NTTO kwam met het geweldige idee om ook voor de 4.5 ton supersport een “instapklasse” op te richten in de vorm van de Promo competitie. Een beetje minder pk’s dan de toppers en dat in één klasse met een reeks landelijke wedstrijden. Hiervoor moest de trekker dus betrouwbaar zijn want uitval zorgt voor nog minder punten dan een wat mindere klassering. Terug naar de originele rollernokkenas, wat fine-tuning hier en daar en een setje frisse en andere nozzles in de verstuivers was alles. Maar het werkte ongekend: veel meer vermogen en ook een motor die naadloos reageerde op een wijziging. Dat is lekker, want dat zorgt voor het idee dat je het onder controle hebt.

2012

Nu is het zaak om het technische plaatje kloppend te houden en dus wordt er technisch niet veel afwijkends gedaan. De luchtkoeler wordt groter om de inlaatlucht wat verder af te koelen en de zuigers zijn nieuw. Ook is de wens om een extra versnelling beschikbaar te hebben maar het of dat haalbaar is….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: