Tzum

Vrijdagavond een keertje helemaal de andere kant op om richting wedstrijd te gaan; naar het noordelijke Tzum. De op één na laatste competitiewedstrijd voor de 4.5 ton Promo. Team Up and Down verzorgde het vervoer van de trekkers naar de wedstrijd. Bij aankomst bleek dat de organisatie zich kosten noch moeite had bespaard om er een dijk van een wedstrijd neer te zetten. Alles wat je maar wensen kunt was aanwezig maar helaas waren er op vrijdagmorgen ook dikke regenbuien aanwezig geweest.  Het terrein was al rap veranderd in een totale blubberzooi maar de beide wedstrijdbanen leken nog redelijk goed te zijn.

Toen de S2S gestart werd om naar de weegbrug te gaan, braakte de motor spontaan een hoop water uit via de uitlaat. Normaal gesproken blijft het bij rook en geen zwarte regen dus hier was iets niet helemaal lekker onder de kap. Tijd om er serieus naar te kijken was er ook niet dus maar hopen op een goede afloop.

De proeftrek werd gedaan door de Up&Down die met een nieuwe motor set-up reed. De eerste officiele afstand kwam van de Red Devil die ondanks matige grip toch een FP haalde. Met een betere balans reed de Van Stappust ook door de 100 meter lijn. Dan de S2S; de eerste 20 mtr veel slip en daarna voelde je de trekker “pakken”, de neus klimmen en vervolgens ging het rap naar de FP. Blijft een fantastisch gevoel om de trekker te voelen versnellen tijdens een run. De Maxximum Massey haalde ook op de sloffen een FP en als laatste deed de Up and Down de proeftrek over maar kwam net tekort voor een finale plaats.

Met dank aan Rudy Linthorst

Voor de finale even snel een vers kannetje koelvloeistof in de motor gekiept. De Red Devil opende maar kon totaal geen vaart/ balans/ grip vinden en eindigde bij 24 mtr. Toen de Van Stappust in bijna hetzelfde spoor met bijna dezelfde problemen en afstand; 25 mtr. Om het niet al te eentonig te laten worden werd het tijd voor snel ingrijpen; wat gewicht van de neus van de S2S gehaald om de trekker zo gauw mogelijk op de achterwielen te zetten en de sleepwagen uiterst rechts laten parkeren om een vers stukje startbaan te hebben. En dat werkte heel redelijk al was de neus veel te licht toen er bij de 30 meter eindelijk grip gevonden werd maar de getrokken afstand werd uiteindelijk 86 meter. De Maxximum Massey deed hetzelfde maar dan over de linkerkant van de baan en behaalde daarmee iets van 78 meter en een tweede plaats. S2S had de winst en de Van Stappust op de derde stek.

Daarna rap opladen en terug naar Staphorst voor de lokale slepwedstrijd. Daar zou de S2S kunnen aanhaken in de 5 ton Bikkelklasse. Omdat er toch ook wel wat zorgen waren over de koelwaterlekkage werd besloten om niet meer te starten en thuis eerst maar eens een inspectie uit te voeren onder de kap.

Volgende wedstrijd staat gepland op 15 september in Bakel. Kijken of we de trekker zo ver kunnen krijgen om op de laatste competitiewedstrijd van 2012 lekvrij de baan over te gaan…

Advertenties

2 Reacties to “Tzum”

  1. het probleem gevonden gerrit ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: