Oosteind

Het idee was ontstaan dat er een omgekeerd recht-evenredig verband bestaat tussen de hoogte van de S2S neus en de getrokken afstand. In Ahoy was het bewijs voor de ene optie geleverd; de neus ging naar maximale hoogte en de getrokken afstand was beperkt. Dus als het mogelijk is om de hoogte naar nul te brengen zou de getrokken afstand naar oneindig gaan. Klinkt heel doordacht. En die oneindige afstand met de kar op sleeptouw is ook niet gek.

Afgelopen weken besteed aan het vervangen van zware gietijzeren dekseltjes die hier en daar op de versnellingsbak en achterbrug zitten, door lichtgewicht aluminium. Vroeger werd wel eens in een 5 tons klasse aangehaakt en daar zaten nog zware gewichtdragers voor. Nu niet meer. Natuurlijk werd ook de indoorpijp met steun, in totaal een kilo of 40, verwijderd. Alles bij elkaar een aardige gewichtsvermindering aan de achterkant. En daardoor kan er veel meer aan de voorkant gehangen worden=> de neus blijft laag.

Verder zat er nog een versnellingsmogelijkheid in de bak die niet gebruikt werd omdat de bediening niet goed werkte. Maakte niet uit want het was een hogere versnelling en daar waren toch geen pk’s voor. Maar nu het wat beter begint te lopen kon ie nog wel eens van pas komen. Temeer omdat je niet elke wedstrijd in het buitenseizoen een optimaal gripbaantje kunt verwachten. En zo kwamen we zaterdag voor de aftrap van de competitie aan in Brabant/ Oosteind.

De baan leek voor het mooie aan de droge kant. De 3.6 supersport die vooraf verreden werd liet trekkers zien met minimaal grip maar ook wilde runs met een hoop gestuiter. Het leek een baantje waarin je je vergissen kon. Vaak zie je ook dat de 900kilo extra voor de 4.5 ton heel gunstig uitpakt voor de grip en balans. De S2S moest als eerste starten; een proeftrek met veel wielspin en weinig gang. En het was in 1x bewezen dat een verticale afstand van 0 (voor de neus) niet een oneindige getrokken afstand oplevert, slechts 91meter. De sleepwagen werd iets lichter afgesteld en met die afstelling kwam de nieuwe klassieke Volvo Crazy 810 nog niet helemaal op stoom tot een afstand van 67 meter. De Red Dream kwam op de 4e plek met 89mtr en de Metervreter op 3 met 94 meter. Black Magic kwam iets verder tot 99 meter. De officiele run van de S2S was er nog steeds eentje met een matige balans en weinig snelheid maar leverde wel een fullpull op. En daarmee zijn de eerste 20 punten binnen. Das lekker. Net als de nieuwe bediening van de nieuwe koppeling; het heeft wat lange avonden en woeste koppen opgeleverd maar blijkt nu toch zeker een aanwinst. Het gaat heel soepel en is super te doseren vergeleken bij het loeizware intrappen van de oude koppeling. En bij het koppelen hoor je nu elke keer het axiaallager van de krukas fluisteren van “dank je wel, ik vind jouw ook lief”. Alleen maar voordelen dus.

Volgende wedstrijd is over een kleine maand op 27 mei in Erichem.

IMG_2680

Advertenties

Eén reactie to “Oosteind”

  1. je maakt er altijd een mooi verhaal van gerrit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: